Recensies en reacties

Recensies en reacties

Recensie Johannes Passion

Goede Vrijdag 14 april 2017

Remonstrantse Kerk Dordrecht

 Pieter Bakker, muziekhistoricus

 

INDRINGENDE PASSIE IN DORDT

 

Dordrecht, dat inmiddels een naam heeft hoog te houden als Bachstad, kon op Goede Vrijdag getuige zijn van een indringende versie van de Johannes Passion. Het koor van de

De Witt Academy en het Dordts Kamerorkest o.l.v. Yvonne Peters maakten vanaf de eerste maten duidelijk dat Bachs eerste Passie nodig uit de schaduw van de Matthäus dient te komen. Het dramatische, directe karakter werd helder en fel over het voetlicht gebracht.

Het koor imponeerde in het tot uiting brengen van de diverse affecten door het ‘volk’, zoals spotzucht, haat en huichelarij door prachtig vanuit de tekst te zingen. De bescheiden, ‘stijlgetrouwe’ grootte van het 21 leden tellende koor, zorgde voor een transparant klankbeeld waarin Bachs polyfone lijnen goed naar voren kwamen.

Verrassend was dat dirigente Peters ook steeds een fraaie tekening aanbracht in de diverse koralen, o.a. door er enkele a-capella te doen wat de zeggingskracht nog vergrootte.

De evangelist, Adrian Fernandes, is in Dordrecht geen onbekende meer en ongetwijfeld op weg naar grotere faam: hier was een echte verteller aan het werk die eveneens vanuit de tekst prachtige nuances aanbracht en de luisteraar voortdurend bij het verhaal betrok.

Sopraan Jenny Haisma zorgde met haar stralende barokstem voor een ontroerende versie van de aria ‘Zerfliesse’. De alt Leonie Lap-Korff, die op het laatste moment Marleen Goethals moest vervangen, kweet zich moeiteloos van haar taak. De Christus-partij werd ingehouden vertolkt door Kees Heijink, daar waar bas Frans Huijts helaas enkele keren te theatraal uitpakte.

Het op moderne instrumenten spelende orkest liet zich retorisch evenmin onbetuigd, met fraaie solorollen door de violisten Evelyn Tjon-En-Fa en Joke Burghardt-Hodes, hoboïste Paloma de Beer en fagottist Casper van Nugteren, een ieder bijgestaan door het als altijd solide fundament van Margriet den Hartogs continuo-spel.

 

Pieter A. Bakker

Muziekhistoricus


Zaterdag 10 december 2016

Bach’s Weihnachtsoratorium door het

Dordts Kamer Orkest en COV Ridderkerk

 

Een prachtige uitvoering van het Weihnachtsoratorium. Onder leiding van Hans Cok was er sprake van een goede samenwerking tussen de enthousiaste koorleden, de sterke solisten en een professioneel en jong kamerorkest. Het koor had af en toe wat moeite met de stemming in de hoogte, maar daarentegen vertolkte één van de sopranen een erg goede ‘echo’ in een van de aria’s. Het orkest heeft een goede prestatie neergezet. De sterke cello-sectie vormde samen met het kistorgel een goede basis, waar de rest van het orkest op voort kon bouwen. De hoorns vielen in hun relatief korte aanwezigheid een beetje tegen, maar de trompettisten en hoboïsten, en dan vooral de eerste trompettist, verdienen dan weer een groot compliment voor hun spel.

De heer M. Wiegant


Weekblad De Brug 20 december 2016 over het

Weihnachtsoratorium met COV Ridderkerk

10 december 2016:

“Meeslepend en fijn om naar te luisteren”

 

Ik begreep dat het de eerste keer was dat deze compositie door de COV Ridderkerk werd uitgevoerd en dan zo’n mooie vertolking. Koor, solisten, orkest en dirigent hebben dat prima gedaan. Het smaakt beslist naar meer. In deze stemming zijn wij naar Ottoland gereden en denken we met plezier aan de avond terug.

Maar dan.
Ik kwam in het bezit van de recensie van Arie de Korte. Fijn dat hij een aantal positieve zaken noemde, anders zou ik de aanhef van de recensie niet voor deze bijdrage hebben gebruikt, maar tijdens het lezen bekroop mij een uitermate onbevredigend gevoel om maar niet van onbegrip of ergernis te spreken.

Is het nu echt noodzakelijk om een aantal, naar de mening van de recensent, wat negatief overkomende opmerkingen te plaatsen als “dat het koor als een veer gespannen was” en “vooral bij de hoge noten van de sopranen”. Ik vind vooral de eerste aanduiding overtrokken. Voor mijn gevoel zou het woord concentratie veel beter op zijn plaats zijn. De hoge noten van de sopranen kwamen er goed uit daarbij geholpen door de uitstekende wijze waarop Hans Cok zijn aanwijzingen gaf. En het is toch wat als wordt gesteld dat in de vijfde cantate de tenoren goed tot hun recht kwamen, maar dat toch nog even moet worden vermeld dat deze groep “hoewel de eerste keer met een misser” kwam. Als die misser er al was ( ik heb hem niet gehoord) dan zal die niemand behalve de recensent zijn opgevallen…..

Mijn ergernis heeft echter betrekking op de manier waarop de kwaliteit van het Dordts Kamer Orkest werd afgeschilderd. Ik lees kreten als “In de hoogte liet de stemming in het orkest vaak te wensen over” en “Oef, wat klonk het Dordts Kamer Orkest vaak onacceptabel vals”. Ik ben het hier beslist niet mee eens. Koor, solisten en orkest vormden een prachtige op elkaar afgestemde eenheid waardoor het geheel tot een hoog peil kon komen. En zou Hans Cok niet hebben ingegrepen als het werkelijk zo slecht/vals zou zijn als de recensent beweert? Hier wordt de plank duidelijk misgeslagen…..
Ook de opmerking over de uitvoering van de Sinfonia schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Voor mij is dit een vorm van demagogie: Ik heb echt niet kunnen constateren dat de uitvoering hiervan slaapverwekkend was en het publiek bladerde in de boekjes en het leek alsof ieder voor zich speelt. Het orkest speelde op een tempo zoals de dirigent aangaf en is het diens interpretatie en waarom kon ik er dan wel in positieve zin bij wegdromen? Ik had beslist geen slaap!!

Nee, ik had liever positievere zaken in de recensie gelezen zoals bijvoorbeeld:
– een zeer goede prestatie van een koor dat louter en alleen beschikt over amateurzangers en – zangeressen;
– geconcentreerd zingen en letten op de dirigent;
– de inzetten bij de koren en koralen (en dat zonder intonatie);
– een goede prestatie van het orkest (het continuo daaronder begrepen).

Het is maar gelukkig dat het publiek, ook aldus de recensie, het concert zeer wist te waarderen met een langdurig applaus. Ook ik kijk uit naar het concert op 21 oktober 2017. Ik zal weer graag komen luisteren, kijken en genieten.

Ik wil mijn bijdrage eindigen met een groot compliment voor dirigent Hans Cok. Op een heel rustige en ontspannen manier (zo kwam het bij mij over) gaf hij leiding aan het geheel. Hij wist zijn bedoelingen goed over te brengen. Koor en orkest reageerden attent op zijn aanwijzingen. Er sprak vertrouwen uit en complimenteer het koor met zo’n dirigent.

Ik realiseer me dat mijn “verhaal” heel wat langer is geworden dan in de bedoeling lag, maar het geeft iets weer hoe het concert mij en vele anderen is bevallen en spreek ik graag de wens uit dat het koor nog lange tijd mag voortgaan op de ingeslagen weg.

Ottoland, 16 december 2016
Cor Resseler


Reactie dirigent Paul Jonkers na het concert van de Joshua van Händel in Spijkenisse op 12 november 2016:

Beste Casper,

Het was afgelopen zaterdag een mooi concert. Ik ben erg blij dat het  goed ging. Hopelijk kunnen we in de toekomst nog meer samenwerken. Ik heb het weer als heel prettig ervaren. Ik spreek natuurlijk ook namens het koor.

Heel veel dank aan jou en het orkest,

hartelijke groet aan iedereen,

Paul


Componist Nico de Rooij schreef de volgende reactie na het concert  op Zaterdag 1 oktober waarin de Mirror of Perfection (1996) Richard Blackford (geb. 1954)
en The Rime of the Ancient Mariner (1998, Rev. 2016) Nico de Rooij (geb. 1941),arrangement Casper van Nugteren met Cantamus Alati in de Agneskerk, Den Haag onder leiding van Kees van der Linden werden uitgevoerd.reactienicoderooij


Recensie over concert Ridderkerk 10 oktober 2015 (Arie de Korte)

GESLAAGD CONCERT!(website Cantamus Alati), 10 oktober Den Haag.


Paul Jonkers 2015:Met het Dordts Kamerorkest  als perfecte begeleiding heb ik als dirigent van Te Deum Laudamus uit Spijkenisse al meerdere malen mooie concerten mogen geven;  Weihnachtsoratorium van J.S.Bach, Requiem en Krönungsmesse van Mozart, Gloria van Vivaldi, diverse Bachcantates en onlangs de Marcuspassie van Addie de Jong. Elke keer is het weer een feest om met dit orkest samen te werken.Waarom? Het bestaat uit uitstekende musici, het is flexibel en erop gefocust om samen met koor en solisten iets moois neer te zetten waardoor de som der delen veel meer is dan het geheel. Dat geldt zowel voor de voorbereidingsfase als het concert zelf. Heerlijk ook om te ervaren hoe men één is  met het koor en hoe “vocaal” een instrumentaal ensemble is ingesteld.Bovendien gebeurt dit alles is een  zeer prettige werksfeer .De Marcuspassie van Addie de Jong die onlangs ten gehore werd gebracht beleefde een uitstekende uitvoering; mooie met gevoel voor stijl uitgevoerde instrumentale delen, duidelijke en heldere bijdragen van de zangsolisten en expressieve koorgedeelten wisselden elkaar af.Dit alles onder de warme muzikale deken van het Dordts Kamerorkest. Hopelijk kunnen we nog heel vaak samen de muziek dienen.

Paul Jonkers, dirigent Te Deum Laudamus Spijkenisse.


De Stem van Dordt woensdag 11 maart: weergaloze uitvoering van de Elias van Mendelssohn.EliasWilhelminakerk2015


aanbeveling Ries van der Zouwen:

Al vele jaren is het DKO een betrouwbare, coöperatieve en professionele partner als begeleidingsorkest. Zowel in de voorbereiding als in de daadwerkelijke uitvoering blijkt in een ontspannen sfeer de liefde voor de muziek en de wil om er samen met de dirigent en het koor een mooi concert van te maken. Als dirigent is het een verademing om met mensen te werken die zich laten leiden door enerzijds hun muzikale verantwoordelijkheid en anderzijds hun betrokkenheid op het te begeleiden koor.

Ries van der Zouwen, dirigent Dordtissimo.


 Verslag Kerstconcert december 2015 Apeldoorn. Verslag Fuite Concert 2014

Aad van der Hoeven, dirigent Toonkunstkoor Vlaardingen (29 november 2014):

Na vele malen met het Dordts Kamerorkest gewerkt te hebben, is mijn ervaring niet alleen lovend, maar ik ben zeer enthousiast over onze samenwerking. Niet alleen qua artistieke prestaties maar ook het meedenken met de dirigent om te komen tot de best mogelijke uitvoering.Toen tijdens de generale van de Johannes Passion van Bach na 40 minuten gerepeteerd te hebben de stroom uitviel in de kerk was Leiden in last. Toen bleek dat herstel wel uren zou duren hebben jullie zonder problemen gezegd, dan komen we morgen voor de uitvoering 1 uur eerder om de belangrijke overgangen toch door te nemen met het koor en solisten. En jullie waren er allemaal, dat vind ik klasse.

Recensie Messiah van Händel in Vlaardingen op 29 november 2014 (Thea de Haan).

Kees van der Linden, dirigent Cantamus Alati Den Haag (9 november 2014)
“Met veel plezier heb ik gisteravond mijn koor Cantamus Alati met begeleiding van het Dordts Kamerorkest gedirigeerd in een programma met werken van Schubert, Rheinberger en de Portugese componist Eurico Carrapatoso. Het Dordts Kamerorkest toonde zich een fantastisch ensemble dat zich op professioneel niveau zeer muzikaal volledig ten dienste van koor en dirigent stelde. Het is een feest om met deze musici te mogen werken”

 

Yvonne Peters, dirigent Toonkunstkoor Dordrecht (9 november 2014):
Op vrijdag 7 november 2015 heeft het Dordts Kamerorkest haar medewerking verleent aan  het Jubileumconcert van het Toonkunstkoor Dordrecht.Er stonden twee voor hen onbekende stukken op het programma namelijk van M. Palmeri, Misa a Buenos Aires en van H. Goodall, Eternal Light.Het was een erg mooi concert en de het Dordts Kamerorkest heeft zich van haar beste kant laten zien. De musici van het Dordts Kamerorkest spelen accuraat en zijn zeer coöperatief. Kortom een succesvolle samenwerking.

 

Verslag concert met  Te  Deum Laudamus in Spijkenisse  op 23 november 2013:

 

Weekblad Oosterhout maart 2013:
“Mattheus Passion behoort tot Oosterhouts Cultureel Erfgoed. Professioneel muzikale uitvoering Sint Jan.”
Recensie 2 van concert in de Sint Jan op zondag 24 maart 2013 in Oosterhout.

 

Maandag 24 maart 2013. BN/De Stem. Peter Korz :
“Overtuigende krachtige passie voor een volle Sint Jan in Oosterhout”
recensie concert zondag 24 maart 2013 in de Sint Jan basiliek in Oosterhout

 

zaterdag 16 maart.Omroep Zuidplas:
“Marcus Passie groot succes”
recensie concert Marcus Passie 16 maart 2013 in Zevenhuizen.

 

Maandag 4 maart 2013. AD/De Dordtenaar. Saskia Lensink:
“Het begint als een slagveld! De Johannes Passion in één dag.”
sfeerimpressie scratchconcert met Dordtissimo in de Wilhelminakerk in Dordrecht op zaterdag 2 maart 2013

 

Dinsdag 26 februari 2013. AD/De Dordtenaar. Victor van Breukelen:
“Tweehonderd stemmen zingen Johannes Passion in Wilhelminakerk.”
voorbereidingen scratchcondert Johannes Passion 2 maart 2013

 

Maandag 14 februari 2013. De Combinatie. Bert Kruis:
“Magistrale uitvoering van de Schöpfung”
recensie concert in de Gereformeerde Kerk ‘de Levensbron’in Ridderkerk op zaterdag 9 februari 2013

 

Maandag 18 november 2012. BN/De Stem. Peter Korz:
“Haydn-concert Aurora toont vocale slijtage”
recensie concert St Jans basiliek te Oosterhout zondag 17 november 2012.

 

Maandag 30 mei 2011. BN/De Stem:
“Cantabile scoort met kwaliteit”
recensie concert Grote Kerk te Breda zondag 29 mei 2011.

 

Maandag 18 april 2011. BN/De Stem:
“Sint Jan stroomt weer vol voor Bach”
recensie concert St Jans basiliek te Oosterhout zondag 17 april 2011.

 

Maandag 14 maart 2011. AD/De Dordtenaar:
“Dordtissimo ontstijgt niveau ‘meezingconcerten’ ”
recensie concert Wilhelminakerk te Dordrecht zaterdag 12 maart 2011.

 

Maandag 22 november 2010. De Stem:
“Aurora breekt lans voor Haydns Jahreszeiten”
recensie concert St. Jansbasiliek Oosterhout zondag 21 november.

 

Vrijdag 12 november 2010. A. Stoffer:
“Sublieme uitvoering van die Schöpfung”
recensie concert 6 november in de Immanuelkerk in Ermelo.

 

Donderdag 6 mei 2010. AD/De Dordtenaar:
“Ponton prima podium”
recensie Havenconcert Dordrecht woensdag 5 mei 2010 in de Wolvershaven. 
“Stad en land loopt uit voor festiviteiten”
impressie Havenconcert Dordrecht woensdag 5 mei 2010 Wolvershaven.

 

Donderdag 6 mei 2010. AD/De Dordtenaar:
“Magnifique Requiem Fauré op Herdenkingsconcert.”
recensie herdenkingsconcert Dordrecht dinsdag 4 mei 2010 in de Grote Kerk.

 

Eem- en Gooilander 24 april 2010, Rudolf Hunnik:
“COV Excelsior ging een lange weg van Pasen naar Pinksteren”
recensie concert Huizen woensdag 23 april 2010 in de Zenderkerk in Huizen. Bachprogramma.

Albert Scheer: “Uniek Bach concert door COV “Excelsior””
recensie concert Huizen woensdag 23 april 2010 in de Zenderkerk in Huizen. Bachprogramma.

 

dinsdag 30 maart 2010. AD/De Dordtenaar:
“Voortreffelijke zang in dramatische Johannes Passion”
recensie concert Dordrecht zondag 28 maart 2010 in de Wilhelminakerk. Johannes Passion van JS Bach.

 

maandag 15 maart 2010. Leidsch Dagblad:
“Oratoriumkoor: homogeniteit en helderheid hand in hand”
recensie concert Alphen aan de Rijn zaterdag 13 maart 2010 in de Adventskerk.Canticum Simeonis van Helmut Barbe, Christe du Lamm Gottes van Felix Mendelssohn en Stabat Mater van Haydn.

 

maandag 8 maart 2010. AD/De Dordtenaar:
“Dordtissimo viert lustrum met prachtige Schöpfung”
recensie concert Dordrecht zaterdag 6 maart 2010. De Schöpfung van Haydn.

 

maandag 1 februari 2010. Steenwijker Courant:
“Die Schöpfung in een paradijselijke uitvoering”
recensie concert Steenwijk zaterdag 30 januari 2010. De Schöpfung van Haydn.

 

dinsdag 15 december 2009. Nieuwsblad Geldermalsen:
“Publiek laaiend enthousiast over uitvoering Messiah”
recensie concert Geldermalsen zaterdag 12 december 2009. Messiah van H�ndel.

afbeelding060_510

Woensdag 29 april 2009. De Oprechte Steenwijker Courant:
“Geslaagd concert COV Steenwijk e.o.”
recensie concert Steenwijk zaterdag 25 april 2009 Lobgesang van F. Mendelssohn-Bartholdi en Festival Te Deum van Arthur Sullivan.

 

Maandag 14 april 2009. AD/De Dordtenaar:
“Muzikale ontroering in Johannes Passion”
recensie concert Dordrecht vrijdag 10 april 2009 Johannes Passion van J.S. Bach.

 

Maandag 24 november 2008. BN/DeStem:
De middag vloog om. “wat een goed orkest!”
recensie 1 concert Oosterhout 23 november 2008 Elias van Mendelssohn. 
Woensdag 26 november 2008. Weekblad Oosterhout:
Strijdlustige Elias vulde basiliek tot elke hoek.
recensie 2 concert Oosterhout 23 november 2008 Elias van Mendelssohn. 

Maandag 3 maart 2008. Ger van der Tang in AD/De Dordtenaar:
INDRINGEND MOZART REQUIEM BIJ DORDTISSIMO.
recensie concert Dordrecht 1 maart 2008 Requiem van Mozart en Messiah van Händel. 

November 2007. Uit de Gouwe Koerier: GEWELDIG JUBILEUMCONCERT DOOR HOSANNA.
recensie concert Boskoop 16 november 2007 met werken van Buxtehude, Haydn, Mozart en Vivaldi 

Maandag 5 november 2007. Uit BN/DE STEM 5 november 2007 Monique Meeuwisse: Sassa Montanari: gepolijste edelstenen.
recensie Requiem van Fauré in Steenbergen 

Maandag 2 april 2007. Uit BN/DE STEM 2 april 2007 Thijs Bonger: St. Jankerk zit vol Matthäusgangers, ondanks de meer dan fraaie lentedag.
recensie Matthäus Passion Oosterhout 

Maandag 2 april 2007. Ger van der Tang in AD/De Dordtenaar: Uitstekend was de begeleiding van het Dordts Kameorkest, ook in de talrijke soli.
recensie Matthäus Passion Dordrecht 

Maandag 12 maart 2007. Cor van Santen in AD/De Dordtenaar:In één dag passiestuk van Bach
recensie 1 Johannes Passion 
recensie 2 Johannes Passion 
recensie 3 Johannes Passion 

 

Maandag 4 december 2006. AD/De Dordtenaar: Mooi en geïnspireerd Weihnachtsoratorium.
recensie Weihnachtsoratorium 

Maandag 20 november 2006. BN/De Stem: Rossini’s Stabat Mater: nauwelijks vermomde opera. Zaterdag 18 november St. Jansbasiliek Oosterhout.
recensie Stabat Mater Rossini 

Maandag 3 april 2006. BN/ De Stem: een volle Willibrordus basiliek in Hulst tijdens de uitvoering van de Mattheus Passion.
recensie Mattheus Passion 

Maandag 13 maart 2006. AD/ De Dordtenaar: HÄNDELFEEST IN DORDTSE WILHELMINAKERK.
recensie Messiah 

Weihnachtsoratorium van J.S. BAch in Huizen op 23 december 2005. De Huizer Courant van 29 december 2005.
recensie WO 

Maandag 18 december 2005. AD/ De Dordtenaar: PRACHTIGE MESSIAH IN DE ANTONIUSKERK. Maar al snel legden de heren alle schroom van zich af en het Hallelujah, door het publiek staande aanhoord, klonk zeldzaam fraai en evenwichtig. Zulks met de steun van een voortreffelijk spelend orkest dat ook in de Ouverture en de sfeervolle Pifa (de pastorale in nr. 14) schitterend speelde. Wanneer treedt het DKO eens uit de schaduw en wordt het van een – primair – begeleidingorkest ook een ‘zelfstandig’ opererend ensemble?
recensie Messiah
Maandag 28 november 2005. BN/De Stem: ONBEKEND WERK VULT DE KATHEDRAAL(Thijs Bonger). Weihnachtsoratorium van Liszt en mis van Schumann. Geheel in de sfeer van zijn schoonzoon Wagner laat hij de hoofdmoot van het gebeuren niet plaatsvinden bij solisten en koor maar in het orkest.En wat voor orkest! Het Dordts Kamerorkest, voor deze gelegenheid niet zo erg kamer, maar op volle sterkte met voortreffelijk koper, hout, pauken en zelfs een prominente harp. Ze speelden met een flair en enthousiasme waar menig beroepsorkest jaloers op zou zijn. In de Pastorale, die mij soms aan Berlioz deed denken, kwamen veel blazers solistisch aan bod en het viel me op hoe goed ze allemaal fraseerden. Ook de strijkers dachten echt in muzikale volzinnen en de concertmeester speelde een zeer trefzekere, fris aangepakte solo.

De Schöpfung van Haydn op 28 mei in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Het Leids Dagblad 30 mei 2005 Susanne Lammers: ‘DE SCHEPPING VOLGENS DE COMPONIST HAYDN’. Begeleid door het emininent spelende Dordts Kamerorkest en bijgestaan door drie dragende solisten maakt het Toonkunstkoor het scheppingsverhaal weer bijna het geloven waard. Van der Toorn laat het orkest suggstief klein, bijna voorzichtig inzetten en de chaos, de oersoep verbeelden. De lange streken van de strijkers lokken frêle houten lijntjes uit en heel geleidelijk komt het ritme erin. Dan plotsklaps laat de bas het licht worden en vervolgens ontstaat dag voor dag een betoverende paradijselijke wereld, de ideale plek voor een jong liefdespaar. Haydn laat de eerste regen en sneeuwvlokken ook werkelijk horen, de eerste bloemen, de eerste walvis, de eerste tijger. Evocatief en prachtig geïllustreerd door het orkest, maar toch in de eerste plaats opgeroepen door de zangers.

Recensie Requiem van Fauré op 5 mei 2005 in de Grote Kerk te Dordrecht door Ger van der Tang uit de Dordtenaar van 6 mei 2005: Herdenking maakt indruk. Het voortrefffelijk spelend Dordrechts Kamerorkest zette het geheel in een warme, zachtgouden glans.

De Dordtenaar 4 december 2004. Ger van der Tang: ‘SCHITTEREND WEIHNACHTSORATORIUM’.“Het Dordts Kamerorkest acteerde al even voortreffelijk en bewees eens te meer zijn grote kwaliteiten als begeleidingsorkest. Maar ook ‘solo’ kwam het orkest tot bijzondere prestaties, zoals in de opvallend lyrische Synfonia van Cantate II (Tweede Kerstdag, nr.10), waarin het gezang der herders en hun schalmeien (fagot en hobo) fraai tot klinken kwam. Prachtig waren de vioolsolo en het cello-continuo spel bij de begeleiding van de alt-aria Schliesse, mein Herze (III 31).

Recensie Weihnachtsoratorium van J.S.Bach 22-11-2003 in de St. Jansbasiliek van Oosterhout. Het gezelschap van Bernard Touwen bracht Bachs muzikale versierselen vol glans in het gehoor, dan weer parallel aan de stemmen, dan weer thematisch in de herhaling of subtiel ondersteunend in de recitatieven.

afbeelding059_510
Recensie King Arthur door Monique Meeuwisse uit BN DE STEM 19 MEI 2003: Glorie van koning Arthur herleeft!
Ook de solisten en het orkest waren met grote zorg gekozen en musiceerden zeer stijlgevoelig. De prachtige bas Julian Hartman beklom moeiteloos twee octaven en interpreteerde komisch in onder andere de Frost scene. De sopranen Mariët Kaasschieter en Francine van de Heijden klonken als twee lieflijke sirenes in de bekende duetten Two daughters en Shepherds. Tenor Arco Mandemaker zong beurtelings subtiel en pittig. Hij leefde zich heerlijk brutaal uit in Your Hay. Met deze cast aan solisten, alleen counter tenor Joseph Mandemaker liet minder fraaie registerovergangen horen, en het prima orkest kan het WBO terugzien op een geslaagd concert.Gehoord: King Arthur van H. Purcell door het West Brabants Operakoor olv J. Sonneveld. Met medewerking van het Dordts Kamerorkest en solisten in de St. Jan’s kerk te Roosendaal op 17 mei.

Recensie Matthäus Passion van J.S.Bach op vrijdag 4 april 2003 in de Antonius kerk in Dordrecht. Ger van der Tang uit de Dordtenaar van zaterdag 5 april: “Een belangrijke bijdrage aan het succes van deze avond leverde het Dordts Kamerorkest. Eens te meer bewees men dat de stad Dordrecht met dit orkest een voortreffelijk ensemble in huis heeft”.